Dil Seçiniz
Telefon
Telegram
WhatsApp
İnstagram

Traffix Otopark Kontrol Sistemleri Plaka Tanıma Sistemi, Ücretli Otopark Sistemi ve Otopark Danışmanlık Hizmetlerini, Otopark Bariyer ve Hgs Sistemleri üretimi yapmaktadır.

İLETİŞİM

İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ OTOPARK YÖNETMELİĞİ

İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ OTOPARK YÖNETMELİĞİ
  • 24 Temmuz 2024, 19:02

İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ OTOPARK YÖNETMELİĞİ

İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
OTOPARK YÖNETMELİĞİ


BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, İlkeler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç ve Kapsam:
MADDE 1
Bu Yönetmeliğin amacı; yerleşme yerlerinde araçların yol açtığı trafik sorunlarının
çözümü için otopark yapılmasını gerektiren bina ve tesislerin neler olduğunu, otopark
ihtiyacının miktar, ölçü ve diğer şartlarının tespit ve giderilme esaslarını, 3194 Sayılı İmar
Kanunu’nun 5 inci maddesinde tanımlanan (ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümünü
gösteren) imar planlarına uygun olarak düzenlemektir. İstanbul İl sınırları içerisinde
uygulanır.
Dayanak:
MADDE 2
Bu Yönetmelik; 1.7.1993 tarihli ve 21624 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
Otopark Yönetmeliği 22.4.2006 tarihli ve 26147 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Otopark
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 6 ıncı ve 8 inci maddeleri
10.7.2004 tarihli ve 5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun ilgili maddeleri ve
03.07.2005 tarihli, 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 15 inci maddesinin (b) bendi ve ilgili
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar:
MADDE 3
3.01 Bina otoparkları: Bir binayı çeşitli amaçlarla kullanan gerçek ve tüzel kişilere ait
ulaşım ve taşıma araçları için bu binanın içinde veya bu binanın bulunduğu parselde açık veya
kapalı düzenlenen otoparkları,
3.02 Ada İçi Otoparkları: Elverişli yapı adalarında, gerektiğinde binaların arka
bahçeleri de kullanılarak ve ada içlerinde, imar planlarında düzenleme yapılarak, ilgili
parsellerin ortak kullanımına açılan açık ya da kapalı olarak düzenlenen otoparklardır.
3.03 Bölge otoparkları ve genel otoparklar: Bir şehir veya bölgenin mevcut ve
gelecekteki şartları ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak imar planları ile düzenlenen
ihtiyaca göre açık, kapalı ya da katlı olarak belediyeler veya diğer kamu kuruluşları ve özel
kişiler tarafından yapılan ve işletilen otoparkları,
3.04 Birim park alanı: Bir aracın park etmesi için gerekli olan ve manevra alanları
dâhil toplam park alanını,
3.05 Bakanlık: Bayındırlık ve İskân Bakanlığı’nı,
3.06 Büyükşehir Belediyesi: İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ni,
3.07 UKOME: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi’ni,
3.08 Yönetmelik: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Otopark Yönetmeliğini,
3.09 İdare: İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İlçe Belediyeleri ve İlk Kademe
Belediyelerini ifade eder.
2
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Otoparka İlişkin Genel Esaslar:
MADDE 4
4.01 Binayı kullananların otopark ihtiyacının bina içinde veya parselinde karşılanması
esastır.
4.02 Binanın ihtiyacı olan miktardaki otopark alanları, Kat Mülkiyeti Kanunu’nda
belirtilen ortak alanlardan olup bu hali ile yönetilir.
4.03 Birim park alanı binek otoları için en az 20 m2
, kamyon ve otobüsler için en az 96
m
2
dir.
4.04 İmar planı hazırlanırken parselinde otopark tesisi mümkün olmayan yerlerde
otopark ihtiyacının karşılanması amacıyla bölge ve genel otopark yerleri belirlenir.
4.05 Aşağıda belirtilen bölgelerde yer alan parsellerde, otopark ihtiyacının parsel
bünyesinde karşılanma zorunluluğu yoktur.
a) İmar planlarında, araç trafiğine kapatılmış yol veya yaya bölgelerinde kalan ve
UKOME tarafından güzergâhında otopark giriş - çıkışına izin verilmeyen yollardan
yüz alan parsellerde,
b) Arazinin jeolojik ve topoğrafik yapısı, yeraltı suyu seviyesinin yüksekliği veya
parselin yola nazaran tabii zemininin çok düşük olması nedeniyle parselinde veya bina
bünyesinde otopark tesisi mümkün olmayan parsellerde,
c) Yaya yollarından veya merdivenli yollardan cephe alan ve başka yollardan araç giriş
çıkışı mümkün olmayan parsellerde,
d) Eğimi %20’ten fazla olan imar yollarından cephe alan parsellerde,
e) Arazi yapısı nedeniyle %20’den fazla meyilli rampa ile otopark girişini gerektiren
parsellerde,
f) Rampa boyu ve park etme düzeni yönünden boyutları elverişli olmayan parsellerde,
g) Ön bahçe mesafesi 3m. den az olan bitişik nizam parsellerde,
Bina bünyesinde veya parselinde otopark yeri aranmaz, bu Yönetmeliğe göre
belirlenen otopark bedeli alınır.
4.06 Binaların ihtiyacı olan otopark alanının tamamının parsel veya bina bünyesinde
karşılanamadığı durumlarda ise karşılanamayan otopark adedi kadar otopark bedeli alınır.
Otopark bedeli alınan parsellerin otopark ihtiyacının Büyükşehir Belediyesince
karşılanması zorunludur.
4.07 Otopark ihtiyacının bir kısmı veya tamamı parselinde karşılanamayan binalarda,
karşılamayan otopark miktarı, azami 250 metrelik yürüme mesafesinde (kamulaştırmaya konu
olmayan imar parsellerinde) irtifak kurmak ve tapu kütüğüne şerh konulmak kaydıyla ve
Encümen Kararı ile başka parselde çözülebilir.
4.08 Otoparkların giriş ve çıkışlarının yeterli olması ve bu giriş çıkışların iç ve dış
trafiği aksatmayacak şekilde olması mecburidir. Otoparklarda, İstanbul Büyükşehir Belediyesi
tarafından çıkarılan İstanbul İmar Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine uyularak yangına karşı
3
gereken önlemlerin alınması, özürlülerin kullanımına dönük düzenlemelerin yapılması
zorunludur. Ayrıca, özürlülere ilişkin standartlar dâhil olmak üzere Türk Standartları
Enstitüsü’nce hazırlanan ilgili tüm standartlara uyulur. Standartların bu Yönetmelikte
belirlenen ölçü ve miktarlardan daha az olması halinde Yönetmelik hükümleri geçerlidir. Bu
düzenin sağlanmasından ve yürütülmesinden idareler sorumludur.
4.09 Bu Yönetmelik ile Büyükşehir Belediyesine yetki verilen hususlarda, 3194 sayılı
İmar Kanunu ve ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olmamak, bu Yönetmelik hükümlerine
uyulmak şartıyla, uygulanacak şekli takdire, Büyükşehir Belediyesi yetkilidir. İmar planları
veya Belediye Meclisi kararıyla bu Yönetmelik hükümlerine aykırı kararlar getirilemez.
4.10 Umumi bina ve bölge otoparkları ile genel otoparkların giriş-çıkış ve
asansörlerine en yakın yerlerinde birden az olmamak şartıyla, her 20 park yerinden birinin
özürlü işareti konularak özürlüler için ayrılması zorunludur.
4.11 Tek yönlü ana arterlerden otopark giriş çıkışı yapılabilir.
4.12 Ulaşım ağı, trafik akışı, trafik yoğunluğu ve özel durumlar nedeniyle otopark
giriş çıkışı sağlanması uygun görülmeyen güzergâhlar aşağıda belirtilmiş olup, sadece
parsellerin bu güzergâhlardaki cephelerinden otopark giriş çıkışı yapılamaz.
a) İmar planında yükseltilmiş veya viyadük olarak yer alan yollardaki parsel
cephelerinden
b) Merdivenli sokaklarda araçların ulaşmadığı kesimlerdeki parsel cephelerinden ve
eğimi % 20’den fazla olan sokaklardaki parsel cephelerinden,
c) Mer’i İmar Planlarında yaya yolu ayrılmış ve UKOME kararı ile yayalaştırılması
uygun görülen yollardaki parsel cephelerinden,
d) Hemzemin demiryolu geçitlerini kesen yollardan cephe alan ve demiryoluna 40 m
kadar olan bölümdeki parsel cephelerinden,
e) Programlı sinyalize kavşaklara erişen yollardan cephe alan parsellerin uzak köşesi,
sinyalizasyona 20 mt olan bölümlerdeki parsel cephelerinden,
4.13 Ulaşım ağı, trafik akışı, trafik yoğunluğu ve özel durumlar nedeniyle otopark
giriş çıkışı sağlanması uygun görülmeyen aşağıdaki güzergâhlardan yüz alan parsellerden
otopark giriş ve çıkışı yapılabilmesi için UKOME kararı alınması gerekmektedir.
a) D–100 Karayolundan yüz alan parsel cephelerinden,
b) Döner (Rotary) kavşak ve köprülü kavşak kolları boyunca yer alan parsel,
cephelerinden, (Tam ve yarım yonca yaprağı diamond, trompet vb. kavşak tiplerinin tek yönlü
çalışma kolları)
4.14 Plansız alanlarda, otoparkın parselinde veya yapıda karşılanması zorunludur.
4.15 Genişliği 9 mt ve daha fazla olan yollarda, köşe başına 15 mt. (15 mt. Dâhil)
mesafenin altında otopark giriş çıkışı düzenlenemez.
4.16 Ada içi otoparklarının düzenlenmesinde bir parselden alınan alanın, parselde inşa
edilecek yapının ihtiyacı olan otopark miktarı kadar olması durumunda, yapılacak yapıdan
ayrıca otopark yeri ayrılması istenmez ve yapı payı dışında otopark bedeli alınmaz. Bu alanlar
başka hiçbir amaçla kullanılamaz.

Bina Otoparklarının Düzenlenme Esasları:
MADDE 5
5.01 İhtiyacını öncelikli olarak bodrum katlarda karşılamak ve ön bahçe mesafesi
gerisinde kalmak şartıyla; binaların arka ve yan bahçelerinde, tamamı tabii zemin altında
ihtiyacı kadar veya daha fazla otopark yapılabilir, otopark giriş çıkışları ön bahçe mesafesi
içinde sağlanabilir. Otopark rampası hiçbir koşulda parsel sınırı dışından başlatılamaz.
4
5.02 Binanın ihtiyacı olan otoparkını parsel veya bina bünyesinde karşılamak, otopark
dışında hiçbir kullanım getirmemek, imar planı ve/veya İstanbul İmar Yönetmeliğinin
öngördüğü bahçe mesafelerini korumak şartıyla ( tabii zemin altındaki bodrum katlarda ön
bahçe mesafesi hariç diğer bahçe mesafeleri aranmaz ) bağımsız bölüm olarak bodrum ve
zemin katlarında ticari amaçlı otoparklar yapılabilir. Söz konusu ticaret amaçlı otoparklar
emsal hesaplarına dâhil edilir.
Ticaret amaçlı dışa dönük olarak kullanılan otoparklarda UKOME görüşü alınarak
uygulama yapılacaktır. Bu otoparkların tavan döşemelerinde ve komşuya bitişik duvarlarında
ses izolasyonu yapılması zorunludur.
5.03 Otoparkların düzenlenmesinde aşağıda bildirilen ölçülere uyulacaktır.
a) Otopark rampası ve sirkülasyon yolları üzerinde yapılacak otopark tefrişlerinde,
otopark tefrişinden sonra kalan mesafenin, minimum rampa genişliğini sağlaması
zorunludur.
b) Otopark giriş kapısı genişliği net 2.75 mt. den az olamaz.
c) Otopark giriş kapısı yüksekliği net 2.00 mt. den az olamaz.
d) Otoparkların iç yüksekliği (kiriş altı da dâhil olmak üzere) hiçbir yerde net
2.00 mt’den az ve net 3.50 mt. den çok olamaz.
Ancak bünyesinde atölye bulunduran binaların 1. otopark katı net yüksekliği en
fazla 4.50 mt. olabilir.
e) Umumi otoparklarda rampa eğimi % 15’ten fazla olamaz. Umumi otoparklar
haricinde, otopark ihtiyacını bünyesinde karşılayan binalarda otopark rampası
eğimi %20’den fazla olamaz,
f) Otopark rampa genişliği 2.75’mt. den az olamaz.
g) Umumi otoparklarda yapılacak 90 derecelik dönüş verilen yollarda, küçük
araçlar için giriş ve dönüş yolu genişlikleri toplamı 7.00 mt. den az olamaz.
Umumi otoparklar haricinde bu ölçü 6.00 mt den. Az olamaz.
h) Otoparkların tefrişinde manevra alanı hariç, binek otoları için en az 5x2.50 mt.,
kamyon ve otobüsler için en az 4 x 12 mt. Ölçüsü esas alınır.
5.04 Zemin veya bodrum katları ticaret olarak kullanılmayan konut alanlarında 8
metre ve daha fazla ön bahçe mesafesi olan parsellerde, bina ön cephesinden itibaren 3 metre
dışında kalan kısım otopark alanı olarak düzenlenebilir.
Binaların yan bahçe mesafeleri içerisinde, bina cephesinden itibaren 3 metre dışında
kalan kısım otopark alanı olarak düzenlenebilir.
Binaların arka bahçe mesafeleri içinde otopark yapılabilir. Arka bahçede otopark yeri
yapılabilmesi için yan bahçe mesafesinin en az 3.00 m. olması veya binanın zemin katından
en az 2.75 mt genişliğinde geçiş yolu düzenlenmesi şarttır.
Bahçede düzenlenecek olan otoparkların üstleri hiçbir şekilde kapatılamaz.
.
5.05 Sivil Savunma Kanunu ve Sığınak Yönetmeliği gereğince binanın serpinti
sığınağı olarak kullanılmak üzere ayrılmış bölümleri mülki amirin olumlu görüş vermesi
halinde barış zamanında ilave otopark olarak kullanılabilir.
Ancak binanın ihtiyacı olan sığınak ve otopark mahallerinin ayrı ayrı düzenlenmesi
zorunludur. Sığınakların ilave otopark olarak kullanılabilmesi için mimari projenin araçların
giriş çıkış ve park etme düzeni açısından uygun olması gereklidir.
5.06 Binalarda oto asansörü yapılabilir. Ancak yangına karşı gereken tedbirlerin
alınması, giriş-çıkışların yeterli olması, iç ve dış trafiği aksatmayacak şekilde düzenlenmesi
5
zorunlu olup, uygulama projelerinin tasdik edilmesi aşamasında Büyükşehir Belediye
Başkanlığı, İtfaiye Destek Hizmetleri Müdürlüğü görüşü alınacaktır.
Oto asansörünün hizmet vereceği binalarda yedek elektrik jeneratörü bulundurulması
ve yapı kullanma izni aşamasında bu asansörlerin ilgili idarelerin yetkili birimlerince çalışıp,
çalışmadığının denetlenmesi ve buna göre yapı kullanma izninin verilmesi gerekmektedir.
5.07 Konut Sitelerinde ve konut kooperatiflerinde, sanayi ve depolama tesislerinde,
kamu kurum ve kuruluşlarına ait binalarda, halkın toplu kullanımına açık sinema, tiyatro vb.
kültürel yapılarda, hastanelerde ve turistik otellerde otopark ihtiyacının bina bünyesinde veya
parselinde karşılanması zorunludur.
5.08 Parsel üzerinde ağaç mevcut ise ağaç revizyonunun yapılması zorunlu olup,
otopark yapılması amacı ile korunacak ağaçlara hiçbir şekilde zarar verilmeyecektir.
Bölge ve Genel Otoparkların Düzenlenme Esasları:
MADDE 6
6.01 Bölge otoparkları ve genel otoparklar imar planlarında tespit edilen yerlerde plan
esaslarına uygun olarak yer üstünde veya yeraltında açık, kapalı veya çok katlı olarak
yapılabilir.
6.02 Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan bölge ve genel otoparkların bakım,
onarım ve işletilmesi Büyükşehir Belediyesine aittir. Bu hizmetler için alınacak ücret
Büyükşehir Belediyesi tarafından tespit edilir.
6.03 Otopark ihtiyacının parselinde karşılanamadığı veya talebin yüksek olduğu
merkezi iş alanları ve benzeri bölgelerde; genel amaçlı otoparkların yapımı, bakımı, onarımı
ve işletilmesi üçüncü şahıslara verilebilir. Bu hizmetler karşılığında alınacak ücret,
Büyükşehir Belediyesince tespit edilir.
6.04 Bu Yönetmeliğin 4.05 maddesi kapsamında kalan, bölge veya genel
otoparklardan yararlanmak amacıyla otopark bedeli ödeyenlerden bakım, onarım ve işletme
ücreti dışında ayrıca otopark kullanım bedeli alınmaz.
6.05 Ana arter yollarda ‘cadde altı’ bölge ve genel otopark düzenlenebilir.
6.06 Milli Eğitim İl Müdürlüğünden uygun görüş alınması ve Kurumlar arası
mutabakat yapılması şartıyla, okul bahçelerinin altında bölge ve genel otopark düzenlenebilir.
Okul bahçelerinin altında düzenlenecek olan otopark alanlarının araç giriş-çıkışlarının, okul
bahçelerinden ve öğrenci giriş-çıkışlarından bağımsız olarak sağlanması ve konuyla ilgili
UKOME kararı alınması gerekmektedir.
İKİNCİ KISIM
Planlama ve Uygulama Esasları
BİRİNCİ BÖLÜM
Planlama
Otopark Aranması Gereken Kullanımlar ve Miktarları:
MADDE 7
7.01 Otopark aranması gereken kullanımlar ve miktarlarına ilişkin esaslar aşağıdaki
şekildedir:
a) Otopark sayısı, açık tesislerde parsel alanı üzerinden, diğer yapılarda ise emsal
hesabına konu alan üzerinden belirlenir.
6
b) Hesaplama sonunda bulunan sayının kesirli olması halinde bir üst değer esas
alınır.
c) Birden fazla fonksiyona sahip binaların farklı amaçlı bölümleri için, yukarıdaki
esaslar dâhilinde, kendi kullanım çeşidine göre tespit edilen otopark miktarları
uygulanır.
Kullanımları gereği bünyesinde farklı fonksiyonları barındıran kompleks (otel,
hamam, sauna gibi) yapılarda, otopark ihtiyacı asıl kullanım amacı dikkate alınarak
hesaplanır. Ancak bünyesinde Kongre Merkezi bulunduran otellerin otopark ihtiyacı, otel ve
kongre merkezi bölümleri için ayrı ayrı hesaplanacaktır.
7.02 İstanbul İl sınırları içerisinde otopark aranması gereken kullanımların alt türleri
ve miktarları aşağıda gösterilmiştir:

Kullanım Çeşitleri
1- Meskenler
Ortalama Daire Yapı İnşaat Alanı 50 m2
ye kadar

4 daire için
Ortalama Daire Yapı İnşaat Alanı – 51-80 m2
arasında 3 daire için
Ortalama Daire Yapı İnşaat Alanı – 81-120 m2
arasında

2 daire için
Ortalama Daire Yapı İnşaat Alanı – 121-180m² arasında

1 daire için
Ortalama Daire Yapı İnşaat Alanı – 181m² den büyük
ise 1 daire için 2 otopark
Rezidanslarda 60 m²ye kadar

1 daire için
Rezidanslarda 60 m² den büyük ise 1 daire için 2 otopark
2- Ticari Amaçlı Binalar ve Büro Binaları
Dükkan, Mağaza, Banka 50 m2
Büro Binaları 50 m2
Sauna ve Hamam 50 m2
3- Konaklama Tesisleri
Oteller 5 ve 4 yıldızlı oteller
Oteller 1–2–3 yıldızlı oteller
3 oda için
5 oda için
Moteller Oda Sayısının %80'i kadar
Hosteller 5 oda için
Tatil Köyleri 4 oda için
Apart Oteller 1 ünite için
Pansiyonlar 4 oda için
Termal Tesisler 4 oda için
Kampingler 1 ünite için
Kırsal Turizm Tesisleri 4 ünite için
7
4- Yeme, İçme Eğlence Tesisleri
Gece Kulübü 20 m2

Gazino 20 m2

Diskotek 20 m2

Düğün Salonu 30 m2

Birahane 20 m2

Bilardo Salonu, İnternet Cafe, Kahvehaneler 30 m2

Diğerlerinden Her Biri İçin 20 m2
Lokanta, Pastane, Fırın, 30 m2

5- Sosyal, Kültürel ve Spor Tesisleri
Konferans Salonu 10 oturma yeri
Tiyatro- Sinema 10 oturma yeri
Kütüphane 30 oturma yeri
Kapalı Yüzme Havuzu 20 oturma yeri
Açık ve Kapalı Spor Salonu 20 oturma yeri
6- Fuar, Kongre ve Sergi Merkezleri Kapasitenin%10'u oranında
7- Eğitim Tesisleri
Özel veya Vakıf Üniversiteleri 250 m2
Üniversite ve Yüksek Okullar 250 m2
İlk ve Orta Öğrenim Kurumları 400 m2

Özel Okul, Dersane 400 m2
Öğrenci Yurtları ve Kreşler 400 m2

8- Sağlık Yapıları
Özel Hastane 125m2
Hastaneler 125 m2

Sağlık Ocağı, Dispanser ve Diğerleri 125 m2

9- İbadet Yerleri 200 m2

10- Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Kamu Yararlı
Diğer Kuruluşlar 100 m2
11- Sanayi ve Depolama Tesisleri ve Toptan Ticaret 200 m2

12- Küçük Sanayi Tesisleri 125 m2
13- Oto Sanayi Sitesi 40 m2

14- Toptancı Hali 75 m2

15- Akaryakıt ve LPG Satış İstasyonları
Beher pompaj başına 150
m
2
ve her lift ve/ veya
kanal başına 150 m2
16- Açık Tesisler (parsel alanı üzerinden)
Lunapark ve Benzeri Eğlence Yerleri 60 m2
Alan
Rekreasyon Alanı 300 m2
Alan
Çay Bahçesi 75 m2
Alan
Açık Spor Alanları 75 m2
Alan
8
Açık Yüzme Havuzu 30 m2
Alan
Semt Pazarı 100 m2
Pazar alanı
için bir adet otopark yeri ayrılması zorunludur.

Bu maddede belirtilen miktarlar en az miktarlar olup, lüzum ve ihtiyaca göre
Büyükşehir Belediye Başkanlığınca re’sen veya İlçe ve İlk Kademe Belediyelerinin önerileri
doğrultusunda Büyükşehir Belediye Meclisi kararı ile değiştirilebilir.
Bu maddede belirtilen kullanışlar dışında kalan binalar için aranacak otopark
miktarları Büyükşehir Belediye Meclisi kararı ile belirlenir.
Beş Yıllık İmar Programları:
MADDE 8
Onaylı imar planında tespit edilen bölge ve genel otoparklarının uygulama döneminde
belediyelerce gerçekleştirilecek 5 yıllık imar programlarına alınması gerekir.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama ve Denetim
Yapı Ruhsatı ve Kullanma İzinlerinin Verilmesi:
MADDE 9
9.01 Yapılara bu Yönetmelikte belirtilen esaslara ve Belediye Meclisi tarafından
alınacak kararlara göre bina otopark yerleri ayrılmadıkça yapı ruhsatı, bu otoparklar inşa
edilip hazır hale getirilmedikçe de yapı kullanma izni verilemez.
9.02 Otopark miktarının, engellilere ayrılanlar da dâhil, araçların park etme düzeni ve
tefrişinin, varsa parsel sınırından itibaren otopark rampasının, trafik akışının ve tesis
kapasitesinin yapının onaylı mimari projesinde sayısal değerleri ile birlikte gösterilmesi
zorunludur.
9.03 Üzerinde tescilli 1, 2 ve 3 üncü grup yapı bulunan kentsel sit alanı içinde veya
dışındaki münferit parsellerde yeni yapı, tadilat, ilave, güçlendirme ve restorasyona yönelik
yapı ruhsatı taleplerinde ve yapı kullanma izin belgesi düzenlenmesi aşamasında otoparkın
parselinde karşılanamadığı durumlarda otopark bedeli alınmaz.
9.04 Otopark Yönetmeliğine uygun olarak inşa edilen mevcut binalarda veya bağımsız
bölümlerde yapılmak istenilen, sadece kullanım amacına yönelik olanlar da dâhil ruhsata tabi
tüm değişiklik ve ilaveler, otopark aranmasını gerektirecek nitelik ve büyüklükte ise, otopark
tesisi aranır. Bu husus ruhsat eki onaylı mimari projesine ilgili bağımsız bölümler de
belirtilerek işlenir. Parselinde veya yapıda karşılanamayanlar için Yönetmeliğe uygun olarak
otopark bedeli istenir. Otopark Yönetmeliği kapsamında inşa edilen mevcut binaların iç
bünyesinde yapılan, otopark sayısını değiştirmeyen tadilatlarda otopark tesisi ve bedeli
istenmez.
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce, yürürlükteki otopark yönetmeliği
hükümlerine göre tespit edilen otopark bedeli yatırılmış, işlemleri tahakkuk ettirilmiş ve
9
bedelleri alınmış durumdaki yapılar için tadilat projesi getirilse dahi bu yönetmeliğe göre
hesaplanan otopark bedelinin az olması sonucu ortaya çıkan bedel farkı geri ödenmez.
9.05 Mevcut binalarda yapılmak istenen kullanım amacına yönelik değişikliklerde,
ilave ve büyümelerde binanın yapılmak istenen tadilattan önce ve sonraki durumu bu
yönetmelik hükümlerine göre hesaplanır. Yapılan tadilatta otopark adedinin artması halinde
çıkacak fark kadar otopark tesis edilir.
Parselinde veya yapıda otopark tesisi mümkün olmadığı takdirde Yönetmeliğe uygun
olarak otopark bedeli istenir. Bu husus ruhsat eki onaylı mimari projesine, ilgili bağımsız
bölümler de belirtilerek işlenir.
Otoparkların Amacı Dışında Kullanılamaması:
MADDE 10
10.01 Yapı kullanma izni alındıktan sonra otopark yerleri plan ve Yönetmelik
hükümlerine aykırı olarak başka amaçlara tahsis edilemez.
10.02 İdare, bina otoparklarının kullanımını engelleyici her türlü ihlalleri önlemekle
yetkili ve görevlidir. Aksi uygulamalarda İmar Kanunu’nun ilgili hükümleri uygulanır.
Bina Otoparkı Yapılamayan Parsellere İlişkin Esaslar:
MADDE 11
11.01 Bina içinde veya parselinde otopark yapılması mümkün olmayan yapıların
durumu ilgili idare tarafından imar durumu ile ilgili ilk müracaat tarihinden başlayarak 30 gün
içinde ilgilisine gerekçeleri ile birlikte bildirilir.
11.02 İdareler bina otoparkı yerine otopark sorununun nasıl çözümleneceğini, binanın
hangi bölge veya genel otoparkından yararlanacağını da bildirmekle ve bu otoparkları tesis
etmekle yükümlüdür. Bu durumda bölge veya genel otoparktan yararlananlardan ayrıca
kullanım ücreti alınmaz.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Malî Hükümler
Otopark Bedellerinin Tahakkuk ve Tahsil Esasları:
MADDE 12
12.01 Otopark bedelinin hesabında, 4. maddenin (c) bendinde belirtilen birim park
alanları ile 7. maddede belirtilen otopark sayısı esas alınır. Otopark bedellerinin tahakkuk ve
tahsil esasları, Yönetmelik hükümleri esas alınmak ve bu hükümlere aykırı olmamak kaydıyla
Belediye Meclisi tarafından belirlenir.
12.02 Parselinde otopark tesisi mümkün olmayan yükümlülerden alınacak otopark
bedelinin hesabına ve tahsiline ilişkin esaslar aşağıda açıklanmıştır:
a) Büyükşehir Belediye Meclisi tarafından yerleşme bölgeleri 5 gruba ayrılmış olup,
her grup için aşağıda gösterilen hesap şekli uygulanır.
1. Grup için tarifedeki bedelin % 100'ü
10
2. Grup için tarifedeki bedelin % 80'i
3. Grup için tarifedeki bedelin % 60'ı
4. Grup için tarifedeki bedelin % 50'ı
5. Grup için tarifedeki bedelin % 40'si otopark bedeli olarak alınır.
b) Her bölge veya genel otoparkın hizmet vereceği alan ve otopark yapısı için,
i- Birim otopark Arsa Payı; imar planında bölge ve genel otopark olarak belirlenen
arsaların, Emlak Vergisi Kanunu uyarınca tespit edilen bedelinin yapılacak olan bölge ve
genel otoparktaki toplam otopark sayısına bölünmesi sonucu tespit edilen bedeli,
ii- Birim otopark Yapı Payı; yapı ruhsatının düzenlendiği yıl için, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı tarafından yayımlanan “Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin
Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğ”de yer alan
otoparka ait birim fiyatlar esas alınarak hesaplanan bedeli ifade eder.
Otopark bedelinin hesaplanmasında, 4. maddenin (c) bendinde yer alan miktarlar esas
alınarak, Resmi Gazetede her sene yayımlanarak yürürlüğe giren “Mimarlık ve Mühendislik
Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında
Tebliğ” hükümlerine göre sınıfı ve grubu belirlenen katlı garajlarda bir otoparkın o yılın birim
m² fiyatı için belirlenen inşaat maliyeti x birim otopark alanı (20m²) = birim otopark yapı payı
olmaktadır.
Örnek hesaplama:
10 Mart 2007 tarih ve 26458 sayı ile Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren
Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak 2007 Yılı Yapı
Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğ hükümlerine göre katlı garajlar 3. sınıf A grubu
yapılardan olup, m2
birim fiyatı 375,00 YTL ‘dir.
Bir otoparkın 2007 yılı inşaat maliyeti: 375,00YTL/m2 x 20m2 = 7.500,00 YTL (yedi
bin beş yüz yeni Türk Lirası) olmaktadır.
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca, her yıl için o yıla ait Yapı yaklaşık Birim
Maliyetleri Hakkında Tebliğ yayımlanıncaya kadar bir önceki yılın birim maliyetleri esas
alınarak uygulama yapılır.
iii- Birim otopark Bedeli; birim otoparkın arsa ve yapı payları toplamından alınmak
suretiyle, belediye meclisi tarafından bu maddenin (b) bendinde belirtilen oranlar da dikkate
alınarak, Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara göre tespit edilen bedeli ifade eder.
Birim otopark bedeli = (Birim otopark yapı payı) x (bölgeleme planına göre belirlenen
% oranı) + (Birim Otopark Arsa Payı)
Örnek Hesaplama:
5. bölgede bulunan bir yapı için Birim Otopark Bedeli =2007 yılı inşaat maliyeti
(7.500,00 x 0,4 = 3.000 YTL) + arsa payı, şeklinde hesaplanır.


c) Otopark yeri gösterilen parsellerde, otopark bedelinin % 25’i yapı ruhsatı verilmesi
sırasında nakden, bakiyesi ise on sekiz ay içinde dokuz eşit taksite bölünerek nakden veya
tahvil üzerindeki değeri esas alınarak Devlet tahvili olarak ödenir. Yapı ruhsatı düzenleme
aşamasında ödemelere ilişkin taahhütname alınır ve bu hususta tapu kütüğüne şerh düşülür;
taksitle ödenecek % 75 lik kısım ödendikten sonra şerh kaldırılır
11
d) Otopark ihtiyacı parselinde karşılanamayan ve idaresince İmar Kanununun 37 nci
maddesine göre otopark tesis edilemeyen alanlarda otopark bedelinin arsa payı hariç %25'i
yapı ruhsatının verilmesi sırasında nakden, kalan %75'i ve arsa payı ise Belediyesince parselin
otopark ihtiyacı karşılandıktan en geç 90 gün sonra o yıla ait miktarlara göre değerlendirilerek
tahsil edilir. Yapı ruhsatı düzenleme aşamasında ödemelere ilişkin taahhütname alınır ve tapu
kütüğüne bu hususta, satışına engel olmayacak şekilde şerh düşülür.
e) Bu maddede açıklanan esaslara göre hesaplanan Birim otopark Bedeli; her bölge ve
genel otopark yeri için, her yıl, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından yayımlanan
Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim
Maliyetleri Hakkında Tebliğ'in Resmi Gazete'de yayımlandığı tarihten ve Belediye Meclisi
kararı alındıktan sonra kesinleşir.
f) Otopark bedelleri; Büyükşehir Belediyesi tarafından ilçe belediyeleri adına kamu
bankalarından herhangi birinde açılacak otopark hesabına yatırılır. Bu hesapta toplanan
meblağa yasaların öngördüğü faiz oranı uygulanır.
g) İlçe belediyeleri hesabında toplanan otopark meblağı, Büyükşehir Belediyesi
tarafından o ilçe sınırları içerisinde yapılacak veya yaptırılacak bölge otoparkları veya genel
otoparklar için kullanılır.
h) Tahsilât makbuzunda, yapının ada ve parsel numarası ve tahsilâtın kaç araçlık
otopark yeri için yapıldığı da belirtilir. Bu makbuzun bir nüshası yapının ruhsat dosyasında
bulundurulur.
Otopark Hesabından Yapılacak Harcamalar:
MADDE 13
13.01 Otopark hesabında toplanan meblağ, belediyelerin kendi kaynaklarından
ayıracağı tahsisatla birlikte, tasdikli plan ve beş yıllık imar programına göre hazırlanan
kamulaştırma projesi karşılığında otopark tesisi için gerekli arsa alımları ile bölge ve genel
otoparkların inşasında kullanılır.
13.02 Otopark hesabında toplanan meblağ otopark tesisi dışında başka bir amaçla
kullanılamaz ve haczedilemez.
13.03 Otopark hesabında toplanan meblağ, Büyükşehir Belediyesince hazırlanacak
sarf belgesi, verile emri ve hak ediş raporuna göre Büyükşehir Belediyesi’nin yazılı talimatı
üzerine ilgili bankaca hak sahibine ödenir.
13.04 Otopark hesabında toplanan meblağın, amacında kullanılıp kullanılmadığı
hususu İçişleri Bakanlığı’nca denetlenir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Çeşitli Hükümler
Uygulanacak Hükümler:
MADDE 14
14.01 Ruhsat süresi içinde tamamlanması mümkün olamayacağı için 5 yıl içinde
ruhsat yenilemek üzere Belediyesi’ne başvurularak ruhsat yenilemesi yapılan yapılar
hakkında, ruhsat alma tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri uygulanır.
14.02 İnşasına iki yıl içinde başlanmayan veya süresi içinde ruhsat yenilemesi
yapılmayan yapılar ruhsatsız yapı olarak değerlendirilir. Bu yapılar hakkında yeniden ruhsat
alındığı tarihte yürürlükte bulunan plan ve mevzuat hükümleri uygulanır.
12
14.03 Bu Yönetmelik ile kapsama alınmış yerleşmelerde de yukarıdaki hükümler
uygulanır.
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat:
MADDE 15
13.10.2006 tarih, 1894 numaralı Meclis Kararı ile kabul edilen 01.11.2006 tarihinde
yayımlanarak 17.12.1993 tarih ve 1063 sayılı Meclis Kararı ile yürürlüğe giren İstanbul
Otopark Yönetmeliği ve bu yönetmelikle ilgili İ.B.B. Meclis Kararı ile yapılan düzenlemeler
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yürürlükten kalkar.
Yürürlük:
MADDE 16
Bu Yönetmelik, Büyükşehir Belediye Meclisinde kabul edilerek yayımlandığı tarihte
yürürlüğe girer.
Yürütme:
MADDE 17
Bu Yönetmelik hükümlerini Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve İlçe ve İlk Kademe
Belediye Başkanlıkları yürütür.
GEÇİCİ MADDE 1 – İdareler, imar planı sınırları içerisinde kalan alanlardaki
yerleşmenin projeksiyon nüfusunun otopark ihtiyacı ile otopark ihtiyacı kendi içinde
karşılanamayan parsellerin otopark ihtiyacını tespit ederek, bu ihtiyacın karşılanması
amacıyla bölge otopark alanı oluşturmaya yönelik imar planı revizyonlarını veya
değişikliklerini en geç iki yıl içinde yaparlar. Planların yürürlüğe girmesinden en geç üç ay
içinde bu planı tatbik etmek üzere beş yıllık imar programını hazırlayarak bu süre içerisinde
uygularlar.
GEÇİCİ MADDE 2 – Büyükşehir Belediyesi otopark hesabında toplanmış bulunan
bedelleri, gerekiyorsa kendi kaynakları ile takviye ederek, başlamış olan bölge otoparkı
inşaatlarının tamamlanmasında ve yeni tesis edilecek bölge ve genel otoparkların arsa
alımlarında kullanmak üzere öncelik ve ivedilikle girişimde bulunmakla yükümlüdür.
GEÇİCİ MADDE 3 – Mevcut umumi bina, bölge ve genel otoparklarında bu
Yönetmelikte özürlüler için belirtilen şartlarda otopark yeri ayrılır.
GEÇİCİ MADDE 4 – 13.10.2006 tarih, 1894 sayılı Meclis kararı ile kabul edilen ve
01.11.2006 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren İstanbul Otopark Yönetmeliği ile bu
yönetmeliğin yürürlüğe gireceği tarihe kadar, tespit edilen otopark bedelinin yatırılması
suretiyle işlemleri tahakkuk ettirilmiş ve bedel tahsilâtına başlanılmış yapılar için tadilat
projesi getirilse dahi bu yönetmeliğe göre otopark bedelinin az olması sonucu ortaya çıkan
bedel farkı geri ödenmez.
Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce yürürlükte bulunan otopark
yönetmeliğinin 12. maddesi (b) bendi uyarınca, otopark yeri gösterilmeden taksitle ödenen %
50’lik kısmının tahsil edilmesine başlanılması durumunda, taksitlerin ödenmesi işlemi
durdurulur, %25 peşinatı ödenmiş ancak taksitle ödemeye başlanılmamış ise, ödeme
yapılmaz. Otopark bedellerine ait fazla ödemeler, toplam otopark bedeline oranlanarak,
yapılan ödeme oranı kadar kısmı, otopark yeri gösterildiği zaman yapılacak ödemeden
düşülür. Bu durum tapu kütüğüne şerh düşülür.
GEÇİCİ MADDE 5 – Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından çıkarılan Otopark
Yönetmeliğinde, 14.06.2005 tarihinde yapılan değişiklik gereğince; üzerinde tescilli 1,2 ve 3
13
üncü grup yapı bulunan kentsel sit alanı içinde veya dışındaki parsellerden, parselinde otopark
ihtiyacı karşılanamayan durumlarda, değişiklik tarihinden itibaren otopark bedeli
alınmayacaktır. Mevzuatta yapılan değişiklik hükümlerinin geriye yürümesi mümkün
olmadığından bu tarihten önce işlemleri başlatılmış olanlar bu hükümden
yararlanamayacaktır. Mezkûr muafiyet hükümleri, 14.06.2005 tarihinden sonra işlemleri
başlamış olanlar hakkında uygulanacaktır.



Bize Soru Sorun
Bizimle iletişime geçmek ve soru sormak için iletişim butonuna tıklayınız.

İLETİŞİM

威而鋼

根據一項新的研究,在 COVID-19 大流行期間實施靈活性後的幾個月內,涉及威而鋼的藥物過量死亡比例沒有增加。

威而鋼哪裡買?哈佛大學的研究人員說。第一次見面後沒有醫患互動。病患選擇自行購買威而鋼!

https://traffix.com.tr/

Hakkımızda İntegra Sistem Teknolojileri Ltd.Şti. iştiraki olan Traffix | Otopark Kontrol Sistemleri 2008 yılından bu yana Teknolojinin Tedarikçiliğini üstlenmiş ve bir çok referansı ile , üretim tesisi ve yapmış E-Posta Bültenimize Kaydolun Traffix Otopark Kontrol Sistemleri sırasıyla ücretli otopark sistemleri, plaka tanımlama sistemi, plaka okuma kamerası, araç tanıma sistemi, plaka takip sistemi, otopark plaka tanıma sistemi, araç plaka tanıma sistemi

0.717